Wat is 

De NIX18-campagne is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en een groot aantal partners (Koninklijke Horeca Nederland, KWF kankerbestrijding, Longfonds, Trimbos-instituut, NOC*NSF, supermarkten verenigd in het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, GGD Nederland, GGD’en, Thuiswinkel.org, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en de ministeries van Veiligheid en Justitie. 

Doel van de campagne is het versterken van de sociale norm ‘niet drinken en roken tot je 18e‘. De campagne richt zich op de hele samenleving, meer in het bijzonder de omgeving van jongeren. Iedereen zou het normaal moeten gaan vinden als jongeren voor hun 18e niet roken of drinken.
 

Wat kan helpen om de sociale norm te ondersteunen is dat per 20 Mei 2016 de Tabakswet is gewijzigd.

Aan jongeren onder de 18 mag geen alcohol, tabak of elektrische sigaretten meer worden verkocht. Ook mogen jongeren tot hun 18e geen alcohol bij zich hebben in het openbaar (bijvoorbeeld op straat, in de kroeg, op een station). Aanvullend aan deze sociale normcampagne richten partners als het Trimbos-instituut en de ’ GGD’ en zich met hun 1-op-1 activiteiten direct op opvoeders en hun kinderen. Om hen te stimuleren en te helpen het gewenste gedrag in praktijk te brengen,namelijk: het maken van de NIX-afspaak. Een afspraak om niet te roken, niet te dampen en niet te drinken tot je 18e.

Op Rijksoverheid.nl staat meer informatie over de wetswijziging.
 

Wil je de campagne van NIX zelf ondersteunen?

Op https://www.nix18.nl/toolkit vind je alle campagnemiddelen om dit mogelijk te maken.

 

 We-Vape en NIX18

We-vape is een groot voorstander van de filosofie van NIX18, en wij verkopen daarom al sinds het openen van onze deuren in 2013 geen elektrische sigaretten en e-liquids aan personen jonger dan 18 jaar. Bij bezoek aan onze winkel wordt om uw legitimatie gevraagd, en bestellen via de webwinkel is alleen toegestaan indien u ouder dan 18 jaar bent.